onsdag 15 april 2009

"Nätsprit"

Det finns något som vårat land verkligen gillar, skatter. Allt som kan tänkas beskattas skall beskattas som t.ex en vinst eller ett arv.

Men vad jag tycker är oerhört konstigt är när man straffbeskattar för att man inte handlar sprit i Sverige.
För 2 veckor sedan beställde jag en mängd sprit ifrån en populär nätbutik fixade frakten hem och väntade med glädje på att få min leverans.
Som ni alla vet kan man helt obehindrat ta bilen till Tyskland och köpa på sig och sedan köra in det i Sverige, men så fort du anlitar någon att köra hem det åt dig måste du skatta. Är det någon mer som ser det absurda i detta? Vad är skillnaden? Bara för att jag inte har möjligheten att ta bil själv ner och köpa och istället anlitar någon att göra det åt mig så måste jag skatta? Självfallet finnes det bara en anledning, och det är såklart att man vill försvåra importen och skydda systembolaget.

Efter att jag fick mitt besked att tullen hade beslagtagit min(och många andras) beställning vid en slumpmässig kontroll blev jag uppriktigt förbannad. Istället för att bestraffa privatpersoner, se till att skaffa lagar som stämmer överens med grundprinciperna för EG.

För att ha något att komma med när jag skulle ringa den ansvarige på tullen, Sune Rydén, läste jag på allt jag kunde hitta som va relevant till ämnet.


Låt mig nämna några viktiga punkter:

  1. Varor och tjänster skall kunna tillhandahållas fritt över gränserna, den fria rörligheten är en av de grundläggande principerna i EG-föredraget. Det finns ett förbud mot åtgärder som försvårar handeln inom gemenskapen.
  2. Skatteskyldigheten inträder när varorna förs in i Sverige. Men skatteskyldigheten får inte göras på grund av själva gränspassagen. Vilket gör att skyldigheten inte borde inträda förrän man hämtar ut beställningen eller leveransen levereras till hemadressen.
  3. Enligt lagen om alkoholskatt så uppstår skatteskyldighet när varorna förs in i Sverige, dvs när varorna fysiskt förs över gränsen.
  4. EG-domstolen anser att alla avgiver som tas ut till följd av när en vara passerar en gräns, bedöms som en tull. Tullar är förbjudna enligt artikel 25 i EG.
Någon mer än jag som ser ett problem här?
Uppenbarligen är det dags för det här landet att sluta skydda statliga bolag och faktiskt anpassa sig till att vi är ett medlemsland i EG.

Efter att ha pratat med denna Rydén var det enkelt att komma fram till vissa saker.
Han har verkligen inget att komma med, nämner man de ovan nämnda punkterna ger han ifrån sig ett "mm" aah" "joooo" osv. När man frågar om han tycker det är rimligt att skydda systembolaget igenom att bestraffa privatpersoner gav han ifrån sig ett "joo, så kanske man kan säga". Självfallet vägrade han att ge sig, och jag måste betala skatt. Efter att detta blev klart för mig så började jag ställa frågor om hur jag ska gå tillväga för att kunna få min sprit så fort som möjligt. Tydligen skall jag får ett inbetalningskort hem, efter det så får jag min sprit. Självfallet frågade jag om när detta inbetalningskort kommer. "ja räkna med några veckor och upp till 3 månader".
Ursäkta mig? 3 månader(vilket är den maximala tiden de har på sig) för att få ett skattebesked?
När jag frågar hur det i hela friden kan vara möjligt att ta 3 månader på sig svarar han att det kanske är 500 personer som gör samma sak.
Hallå, va fan gör de på sitt jobb? Även om det är 500 personers sprit som ska kollas igenom ser jag fortfarande inte hur det kan ta sån tid.
Hur svårt kan det vara? om vi säger att det kan en halvtimme för en person, att gå igenom och räkna ut skatten på en persons beställning, det vill säga 16 personer på en arbetsdag, 80 stycken på en vecka. alltså 320 på en månad, för en person och då tycker jag verkligen att jag är snäll med tiden det borde ta att gå igenom.Har de bara en person som jobbar med detta? Har de verkligen inga krav på sitt arbete? Man kan verkligen undra vad i hela friden de gör hela dagarna...



Dagens "Visste du att?"
År 2012 kommer solens poler att byta plats, vilket kommer utlösa en chockvåg av strålning.
Vilken kan komma att skapa stora problem för GPS, elnät, satellit-tv, kommunikations-satelliter och mycket mer.


1 kommentar: