torsdag 23 april 2009

Tomas jävla Norström

Hej igen!


Ni som har läst min blog tidigare skrev jag i ett inlägg pm rättegången mot "The Piratebay" en liten del om rättens ordförande Tomas Norström. Där skrev jag om hur partiskt han uppförde sig.

Nu idag läser man på Aftonbladets hemsida: 
"Domaren i PirateBay-målet anklagas för jäv – berättade inte om kopplingar till åklagarsidan"

Se där, vad ska man säga, förutom att jag hade rätt? 
Enligt P3 nyheternas granskning visar att han på fritiden är medlem i "Sveriges förening för upphovsrätten". 
Det är ganska skrämmande att vårat rättssystem är infiltrerat av personer som jobbar för film och medieintressen istället för att värna om rättssäkerhet. Skulle även inte förvåna mig om det skulle granskas lite djupare, så skulle de hitta mutor från Hollywood och liknande.
Nej, Tomas Norström skall sparkas från ämbetet och polisanmälas...

Vet inte hur många som följde rättegången, men en av nämdemänen fick avgå efter att det kom fram att han var medlem i en upphovsrättsförening
Gissa hur det kom fram?
Jo, rättens ordförande Tomas jävla Norström frågade om någon av nämdemänen var medlem i en upphovsrättsförening. Sen kommer det fram, han är medlem i en liknande förening själv...


Dagens "visste du att?"
Jäv är en situation där en beslutsfattare kan tänkas vara partisk, eller en juridisk invändning mot en sådan situation. Den som invändningen riktas mot är jävig. Syftet är dubbelt: dels att hindra att sådant som inte hör till saken får bestämma utgången, dels att hindra att misstanke uppstår om att beslutet inte är fattat på saklig grund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar