fredag 17 april 2009

Piratbukt

Hej igen, nu var det dags att skriva ett par rader, och som tur är finns det gott om saker att skriva om idag.


Idag blev det klart, "The Pirate Bay" blev dömda för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Ett år i fängelse vardera och tillsammans ska det betala 31 miljoner kr.
Första spontana tanken blir ju, "va?" Det är helt absurt hur det kan tillåtas att en rättsvåldtäkt(finns det ett sådant ord?) av denna grad. Jag blir skrämd när jag ser hur domstolen påverkas av utomstående faktorer, i detta fall Hollywood. Man har tydligen haft helt fel bild av hur det svenska rättssystemet fungerar, här har man trott att de ser till lagen och inte till vad de verkar att ha blivit tillsagda att göra för att lugna trycket på Sverige.

Självfallet kommer ju The Pirate Bay gå vidare med detta, och jag hoppas verkligen att de är objektiva högre upp i rättssystemet.

Vad mer som skrämmer mig är straffet de fick, ett års fängelse? Här har man sett våldtäktsmän och pedofiler kommit undan med lättare straff. Är det verkligen så vi vill ha det? Våra riktiga brottsoffer får patetiska summor, när filmbolagen och skivbolagen får ut rekord summor. Kanske dags att vi sätter dit de riktiga brottslingarna...

När till och med personen som tillhandahöll dem internetuppkoppling personligen skall behöva betala för hur personer runt om i världen har laddat hem. Det är tydligen medhjälp till brott. Vad är nästa steg? Det kanske är dags att stämma Google, de används ju hela tiden för att söka upp sidor med torrents/upphovsrättsskyddat material. Inte bara det, dagligen används Google för att söka efter annat olagligt, vilket de inte behöver stå till svars för. Samma sak med Volvo, inte behöver de stå till svars för när folk kör fulla, kör för fort och kör över andra människor.

Jag såg ett klipp där de intervjuade rättens ordförande, Tomas Norström. När jag ser hur opartiskt och hur hånande han beter sig. Det är pinsamt hur han beter sig, och jag hoppas att detta är det sista fallet han får ta hand om i sitt liv. Även så verkar han inte kunna uttala sig om fallet, utan svaren han ger är "jag vet inte" "det är väl uppenbart?", pinsamt är bara förnamnet.


Varje gång det dyker upp ett nytt sätt att kopiera musik/film börjar bolagen gråta. Först var det kassettbanden som man använde för att spela av musik från radion med, det skulle ta död på skivbranschen, sen kom cd-skivor och liknande och samma sak då, "Vi kommer att gå i konkurs!"
Nu är det dags igen, nu kommer de gå i konkurs för att det gå att ladda hem deras material. Men alla utom de själva vet hur det kommer att gå.


Till sist, idag har piratpartiet blivit större än tre av riksdagspartierna. I skrivande stund har Piratpartiet 18492 medlemmar och jag hoppas alla av dem som kan röstar på Piratpartiet 7 juni i år. För "din rätt till ett privatliv och för en mer balanserad upphovsrätt."

Dagens "visste du att?"
Min syster Caroline, en gång har lagat så kryddstark mat att hon blev tvungen att lägga sina läppar i blöt...


2 kommentarer:

  1. Läppblötningsmetoden är väldigt effektiv.
    Jag rekomenderar den verkligen...
    Kram syrran

    SvaraRadera
  2. Tänk en tjej eller kille som blivit våldtagen och kommer må dåligt resten av sina liv.. Vilka straff får de människorna som är på dom?
    Inte lika mycket som detta som jag anser är som en droppe i sjön jämfört med våldtäkt!

    SvaraRadera